HTML

EUpályázat

Fejlesztéspolitikai bejegyzések uniós pályázatokról, érdekes projektekről.

Operatív Program

Operatív Program - Projekt kommunikáció

EU pályázati hírek

Friss topikok

Fejlesztési hírek

Nincs megjeleníthető elem

Ügyfélkapu 2.0

2009.01.28. 16:05 eurOP

Uniós forrásból jön decemberben az Ügyfélkapu 2

2009 decemberétől vége a rendszerhibáknak és gyakori lefagyásoknak, hiszen egy csaknem ötmilliárd forintos, 100 százalékban uniós forrásból finanszírozott fejlesztésnek köszönhetően megkezdi működését az „Ügyfélkapu 2”.

A cél a rendszer ügyfélbarát jellegének erősítése, a szolgáltatások minőségének javítása, új szolgáltatások fejlesztése, üzembiztonság növelése.

A kérdés csak az, hogy mi kerül ebben a projektben 5 milliárd forintba?

Igaz, láthattunk már hasonlóan „költséghatékony” megoldást a kormányszovivo.hu kialakításakor is. Ahol csekély 200 millióból finanszírozták azt a fejlesztést, melynek hasonmását néhány ügyes webszerkesztő ingyen felhelyezte a világhálóra.

A fejlesztők arra törekednek, hogy az Ügyfélkaput bárki különösebb informatikai előképzettség nélkül is könnyen kezelni tudja (mégszép). A hosszú távú cél pedig a rendszer működőképességébe vetett bizalom kiépítése, de egyben a fokozatos kötelezővé tétel is, ami erős motivációt jelent majd a használatára. Ez utóbbinak nyilván alapvető feltétele lenne, hogy minden háztartás rendelkezzen számítógéppel és internet hozzáféréssel, ami elég naív elvárás még akár 5-10 év múlva is. Bár erre is kiváló informatikai, eszközbeszerzési pályázatok léteznek minden évben.

Egyelőre azonban van megoldás azok számára is, akik a továbbfejlesztett Ügyfélkaput sem találják majd elég felhasználóbarát megoldásnak. Számukra minden településen kialakítanak olyan elérési pontokat, ahol az Ügyfélkapu használatának minden részletéről tájékoztatást kaphatnak. Sőt, lehetőségük nyílik arra is, hogy "ügysegédek" bonyolítsák ügyeik intézését.

Csak azt nem tudom, hogy ez mennyivel lesz egyszerűbb és gyorsabb, mint bemenni az APEH-hoz?

70 komment

Címkék: ügyfélkapu ekop árop

A bejegyzés trackback címe:

https://eupalyazat.blog.hu/api/trackback/id/tr45908472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Palyazzunk 2009.01.28. 16:25:58

Az 5 milliárdból már megfizethettek volna valakit, aki az "Ügyfélkapu 2"-nél picit kreatívabb nevet talál neki... mondjuk 'ügyfél-kaput' :))

kom-mentalista 2009.01.28. 16:34:24

@Palyazzunk: :-)tényleg sokkal jobban hangzana és jobban ki is fejezni a működés lényegét. De viccet félre téve, nagyon jó lenne, ha ekkora összegből végre valami normális rendszer épülne fel...

kom-mentalista 2009.01.28. 16:42:51

A fejlesztőknek üzenem, hogy az az oldal nem felhasználóbarát, ahol ugyanannak a témának hetente változik a linkje. Erre figyeljenek oda!

eju 2009.01.28. 17:22:50

Sztem csak jobb lehet. A jelenlegi ügyfélkapu bsszus, ha csak erősebben fúj a szél, leáll.. (bármilyen apeh, oep határidő van)

az 5mrd meg a kszovivo után már fel se tűnik, lehet ez volt a cél..

karamazov23 2009.01.28. 17:49:26

hejhaj...

szerintem nem ezzel kellett volna kezdeni, de azért örülök, hogy ezúttal csak uniós pénz megy istentudjahová. Lényeg, hogy javaslom, az adóbevallás rendszerét tessék már úgy megcsinálni, hogy egyszerűen csak ikszelni kelljen az oldalakon, meg egy-két adatot megadni, és akkor táncolni fogok örömömben a felhasználóbarát sarcolástól.
Ja, és laptopot a nyugdíjasoknak!

bódi 2009.01.28. 17:50:03

Akkor lehet, hogy az 5 milliárdot az "ügysegédek" kapják, nem? Hol lehet jelentkezni? :)

Szappan 2009.01.28. 19:40:02

Csak remélni merem, hogy ez a rendszer jobb lesz, mint az általam oly' nagyon szeretett és tisztelt Neptun! Vajon az adóbevallás majd olyan lesz, mint a tárgyfelvétel??

gitáros 2009.01.28. 19:42:24

"Csak azt nem tudom, hogy ez mennyivel lesz egyszerűbb és gyorsabb, mint bemenni az APEH-hoz?"

Komolyan kérdezed?

Poccc 2009.01.28. 19:42:59

@Szappan: Persze. A hivatal meg a tanulmányi osztály szerepét fogja játszani.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.28. 19:43:00

"A kérdés csak az, hogy mi kerül ebben a projektben 5 milliárd forintba?"

a haverok...

Feca 2009.01.28. 19:43:08

LEgyen vakbarát változat is! Azért is, hogy a látók is el tudjanak igazodni rajta.

Poccc 2009.01.28. 19:45:45

@Feca: sosem tudtam, miért hívják a vakbarát verziót vakbarátnak... úgy tudom, ők nem látnak semmit. Esetleg gyengénlátó változat lehetne.
De 5 milliárdért mozgássérült barát is lehetne igazán!

Szappan 2009.01.28. 19:49:53

Arról lehet tudni valamit, hogy ki fogja fejleszteni ezt a rendszert?

viks 2009.01.28. 19:51:46

Ez nevetséges - fel már nem is háborodok.
ha nem llennék szakmabeli talán el tudnám folytani a sirást is magamban.

Őrület, hogy ennek töredékébe került és garázsokból indult ki a mai legnagyobb portálok többsége.
Ez akkora lenyulás, hogy az elképesztő - aki kicsit ért hozzá, hogy milyen szoftveres infrastruktúrára van szükség egy ilyen mögött - nevetségesen egyszerüre.

Félreértés ne legyen - meg kell csinálni rendesen de nem több év és nem több száz ember - 3 jó programozó összerrakja 1 hónap alatt minden hűvel hóval.

Ha ezt el tudják könyvelni akkor ebben az országban tényleg van lehetőség -.- meg a szentlélek is itt van. Bennem - bennünk - benned.

Liberté_73 2009.01.28. 19:53:49

@Tobey:
"Akkor lehet, hogy az 5 milliárdot az "ügysegédek" kapják, nem? Hol lehet jelentkezni? :) "

Már nem lehet. Az már lefutott ügy.

raklap 2009.01.28. 19:58:02

mi a kúrva annyuk van? 5 milliárd... kajak szánalmas ez az ország... szánalmasok a köcsög politikusok is hogy nem bírják úgy lenyúlni a lóvét hogy ne ilyen átlátszó legyen, annyi végzettséggel meg tapasztalattal ennyire futja, csak sajnálni lehet őket.. szánalmas buta emberek

raklap 2009.01.28. 20:01:40

viks

nem akarok kötekedni de ezt 3 programozó nem rakja össze mert itt nem egy oldalról van szó hanme infrastruktúra is.. azt viszont nem tudom mibe van fejlesztve.. de legyen bármibe is akkor is persze nevetséges ez az összeg

mizie 2009.01.28. 20:03:13

de tényleg. nem lehetne úgy lenyúlni a pénzt hogy ne legyünk komplett idiótának nézve?

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.01.28. 20:03:17

@Poccc: A vakbarát azért vakbarát, mert a vakok által használt szövegfelolvasós böngészők tudják kezelni a csak szöveges információt tartalmazó oldalt.

torró 2009.01.28. 20:08:45

Hogy mi kerül 5 milliárdba? Ejnye fiúk.Hát a procent ami a haveroknak visszajut a tenderd odaitéléséért.Mert ez nálunk így működik,
A másik probléma hogy az EU pénz sajnos a mi befizetésünk is. Ennek a többszörösét fizetjük be.
Majd idővel erről is kiderül mint a völgy hídról hogy a feléből is ki jött volna.
Kár hogy ilyen rosszak a tapasztalataink.

Dr Kangörény 2009.01.28. 20:12:15

Ha-ha-ha. Idén az OEP-nek kell jelenteni olyan adatokat, amit eddig az APEH-nak az ügyfélkapun keresztül.

Az OEP részére a jelentést floppyn!!!!!!!!!!, levélben kell elküldeni. (Vagy digitális aláírással ellátva, e-mailben.) Mindezt 2009-ben. Gyártanak még egyáltalán floppyt?

Az OEP módszeréhez képest az ügyfélkapu kész csillagkapu.

is 2009.01.28. 20:12:25

tudom, hogy csak költői volt a kérdés, mert csak hergelni akarjátok egymást az ilyen posztokkal, de azért én adok egy választ:
- az EU 28 szolgáltatást javasol elektronizálni (nyilván nem tudod, mi ez a 28, sőt még csak nem is hallottál arról, hogy ilyen lista van)
- ebből Mo-n jelenleg talán ha 10 megvan, de inkább kevesebb. elsőként tehát tisztázni kell, hogy hány új szolgáltatás lesz ebből. mondjuk 10, akkor az szolgáltatásonként 500 millió (ha csak 3, akkor az már gáz, de nyilván a poszt ennek se nézett utána). ez neked még mindig soknak tűnik. menjünk tovább.
- egy szolgáltatás elektronizálása során a következőket kell megcsinálni: jogszabályi környezet végigfésülése, igazítása; jelenlegi offline gyakorlat gatyába rázása (Mo-n 3200 önkormányzat 3200 saját szemétdombon csinálja 3200-féleképpen ugyanazt); megoldás tervezése-implementálása-tesztelése-bevezetése; hardver-szoftver licenszek beszerzése; emberek betanítása-reklám-helpdesk. ebből a konkrét fejlesztési rész kb. 30-35%, azaz kb. 150-170 millió forint. ez most még neked mindig sok, mert ritkán látsz ekkora számot, de ez kb. 10 ezer munkaóra díja, ami kb. 25-30 ezer programsoros kódot tud előállítani. annyi meg van egy ilyen szolgáltatás.
- tehát a kérdés, hogy hány új szolgáltatás lesz. ha három, akkor én is megkérdezem, hogy miért ennyi. de nem ám hasból, meg azért, mert még életemben nem láttam ekkora számot.

iron-member-neck 2009.01.28. 20:12:47

"...csaknem ötmilliárd forintos, _100 SZÁZALÉKBAN UNIÓS FORRÁSBÓL_ finanszírozott fejlesztésnek..."

Ez igen! Itt aztán igazi EU-öntudatú, önnzetlen, felelős polgárok kommentelnek! Példát vehet rólunk a régebbi uniós országok önző, csakasajátérdekszámít lakossága! Ez az igazán szép, ennyire félteni az uniós lóvét!
(Bár én még nem hallottam olyanról, hogy az uniós pénzeket azok a faszari brüsszeli bürokraták csak úgy bégyakták volna a pitvar közepibe, hogy nesztek, vigyétek...)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.01.28. 20:16:39

Ha személyes felelősök lennének az ilyen projectekben, akkor nem lehetne az MSZP meg Gyurcsány neve mögé bújva csinálni mindenfélét (vagy épp jobbos kormány esetén FIDESZ meg Orbán mögé bújva)!

Személyes felelősöket, szakmai alapokon!!!

zsüber 2009.01.28. 20:17:21

Az ügyfélkapu.hu domain nincs állami kézben. Azért kell az ügyfélkapu2, hogy ezt talán még nem jegyeztette be senki....

Dr Kangörény 2009.01.28. 20:25:05

is, te már korábban is írtál ilyen érveket, de a "jogszbályok átfésülése", meg a "offline gyakorlat gatyába rázása" nulla forintba kerül, ugyanis erre van az államapparátus! Nehogy már az állam által alkotott jogszabályokat külsö szakértőknek kelljen átnézni! Ez pont az a rész, ahol színtiszta lopás megy.

raklap 2009.01.28. 20:31:05

is

persze nyilvánvaló amit irsz, mármint az hogy minden szépen leirok és eljutok oda hogy a takarítót köztisztasági manager asszisztensenk hivom mert jobban hangzik és több betü... és persze ez az alapja ha lóvét akarok nyulni... egyébként a 25 -30 ezres kódhoz meg annyit hogy nem ujat kell fejleszteni.. mivel már van egy működő rednszer..

amúgy meg persze irok hozzá tanulmányt megvalósithatóságit meg minden faszságot meg 6-7 oldalt körmölök teljesen nyilvánvaló dolgokról wordbe és számlázok rá 150 milla és szépen csinálom akkor összejön a lóvé...

bárki bármit mond 500 milláért elvállalom és tuti keresek rajta 100 milla... ennyit erről

csak az a szopás ebbe az országba hogy a piacgazdaság csak ott érvényesül ahol nincs lóvé.. a kormányzatnál van

V8 2009.01.28. 20:37:59

@is: Én bizonyos szempontból egyetértek veled (tokkal-vonóval - support-tól kezdve auditálásig - egy ilyen kritikus rendszer akár kerülhet is ennyibe), viszont a magyar (állami) informatikai témájú dolgoknál sajnos az a jellemző, hogy a lopás mellett még szarul is csinálják meg :(

Kíváncsi leszek pl, hogy Debian amd64 / Konqueror alatt minden pöccre fog-e nekem menni... (feltéve, hogy egyáltalán az alap funkcionalitás egyébként rendben lesz) Tudom, kisebbség vagyok, de jelentősebb extra ráfordítás nélkül meg lehet az ilyeneket is oldani megfelelő tervezéssel és implementálással.

plutó111 2009.01.28. 20:53:36

is:
Ez a 3200 önkormányzatos megjegyzés most azt jelenti, hogy az önkormányzatok bizonyos feladatait átveszik a project után? Mert akkor volna értelme a dolognak, pl. tök vicces minden évben leadja az ember a bevallásait az apeh felé, de utána még iparüzési adó bevallással kell szarakodni önkormányzat felé. (kell Gizikének a munkahely).
Vagyis van minden önkormányzatnak saját adóosztálya (vagy 10-2000 ember összesen).
Minek kellenek az apeh mellett?

Ja a számok nagyon lenyulósra vannak szerintem véve (vagy nagyon béna fejlesztőkhöz szoktál)

turif 2009.01.28. 21:04:15

A válasz egyszerű...Sok zsebet kell belőle betömni :)

lcutti 2009.01.28. 21:04:22

@Palyazzunk: csak nehogy ügyfél-kaputt legyen a vége.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2009.01.28. 21:09:14

@zsüber: Mire összerakják valaki úgyis lenyúlja. Sőt szólnak, hogy bakker foglald már le. Aztán majd fizetünk neked.

Uninvited 2009.01.28. 21:13:45

@is: nagyjából így kellene müködjön ahogy írod, de kár, hogy a mutyit meg a zsebből zsebbe tologatást nem lehet itt sem felmérni (szvsz. 25% eltünik és ez a minimum). Persze majd megcsinálja valamelyik állam közeli cég. Carnation, Kirowski. Kell egy kis bevétel biztos.

@viks: tipikusan azt a hozzászólás sikerült generáld, amiről lesüt, hogy fingod nincs egy ilyen rendszerről meg a fejlesztési idejéről

@v8: "Kíváncsi leszek pl, hogy Debian amd64 / Konqueror alatt minden pöccre fog-e nekem menni..."

Csúnyán fog hangzani, de nem célcsoport... mondjuk szerintem menni fog rajta.

viks 2009.01.28. 21:19:54

@DonC: Webprogramozóként nincs,(

plutó111 2009.01.28. 21:25:17

viks: tudod hány "okos" embernek kell mindenféle megbeszéléseken résztvennie ugy hogy azt se tudja miről van szó, egy ilyen projekt kapcsán?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2009.01.28. 21:31:04

Sajnos én nem értem, hogy Isnek pontosan hogy is jött össze az ötmilliárdos nagyságrend, mármint becslésileg. Olvashattunk tőle pár hatásos tételt. Hardver, szoftver és annak licenszei... Az Ügyfélkapu egy internetes rendszer, amely a felhasználótól nem kíván spéci hardvert, csak azt, amelyikkel pasziánszozni és böngészni szokott. A túlvégen, az APEH-nél és a mindenféle ügyfélszolgálatokon pedig már MEGVAN a hardver, hiszen ezen működik most az Ügyfélkapu. Igen, raklap, az infrastruktúra készen áll, hiszen üzemel. Ja, ha a projekt azt is tartalmazza, hogy mélyen beletúrunk a pénzeszsákba, és minden munkaállomás helyett veszünk egy vadi újat, akkor már értem.

A szoftvert kár licenszelni, éppen erre a megrendelésre írja az a programozói társaság, aki írja. Abban, mint programozó, egyetértek vikssel, hogy nem kell hasraesni a feladat munkaigénye előtt, és ha, tegyük fel, harminc (harminc!) ember dolgozik rajta egy éven át - decemberben már avatás van -, tisztességes havi fizetésért, akkor is csak 2-300 millió körül járunk. És Is, a DLL-eket és az oprendszert azért ne számolt bele a kód terjedelmébe, kérlek szépen. Mellesleg: "...ebből a konkrét fejlesztési rész kb. 30-35%, azaz kb. 150-170 millió forint...", hát nekem ebből a 100%-ra kevesebb mint 600 millió jön ki. Mire gondoltál?

A licensz kapcsán biztosan előjön még a Windows gépenkénti vásárlása, de mivel a gépek már megvannak - de ha új gépeket tolnak is alá -, az eddig is jó oprendszert nem szükséges újra megvenni. Persze tudjuk, a kormány igen előnyös üzleteket szokott kötni a Microsofttal. Mármind a Microsoftnak előnyös.

Az "offline gyakorlat gatyába rázása" témájához hadd pöccintsek hozzá annyit, hogy az Ügyfélkapun beküldött dokumentumokat igen gyakran kinyomtatják, és úgy ellenőrzik. Az offline gyakorlat megszüntetését tehát nem a falusi önkormányzatoknál kell kezdeni a jelek szerint.

Az Ügyfélkapu egyébként nem halott ötlet, én is sokat használtam egy ideig, mindenféle számítógépen készített, az APEH-nak küldött bevallások célba juttatására. Megspóroltam vele egy csomó sorbanállást. De nem volt tökéletes, miért is lenne az. Például egy időn át minden péntek estétől hétfő reggelig karbantartás (?) miatt állt. Vagyis így csak munkanapokon tudtam beküldeni, amit nemegyszer hétvégén volt a legkényelmesebb elintézni. Csak sajnos mire sikerült elküldeni, néha addigra már új változata született a bevallóprogramnak, vagyis jött vissza a hibaüzenet, miszerint nekem egy régi programot volt pofám használni.

Szóval ez egy jó szaftos kis pénzosztás néhány kiválasztottnak. Biztos belekerülne ennyibe, ha Mongóliában akarnánk felépíteni, de itt, nálunk már csak egy meglevő rendszert kell frissíteni. Az pedig tisztességes áron is elvégezhető, ha már úgyis nyakig állunk a szarban. Csak a tisztesség szó itt sajnos komikusan hangzik, szokás szerint.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2009.01.28. 21:31:14

@plutó111: Nade azért 5mrd!!!! Ebben olyan vasak is benne vannak licencekkel meg mindenféle supportokkal, hogy ihaj! De ennyit még ehhez is elég nehéz eltapsolni.

Köbüki 2009.01.28. 21:34:12

Szerintem ez a Sagem, Kopint, Oracle, SUN cégek között oszlik majd, internetes alkalmazást fejleszteni tudó cégnek itt nem osztanak lapot.

V8 2009.01.28. 21:36:08

@DonC: Pont erről beszélek. Szerintem egy állami fejlesztés nem célcsoportról szól, hanem esélyegyenlőségről - azaz mindenki számára elérhető nyílt szabványok használatáról (a felhasznált programok lehetnek zárt/nyílt forrásúak is, attól függően, hogy az adott feladatra melyik a jobb). Ráadásul nem kerül többe pl szabvány XHTML-t írni, mint beépülős csili-vili IE plugint.

Ha egy piacról élő cég tesz ilyet, akkor az az ő dolga, legfeljebb elveszít engem, mint vásárlót.

(Amúgy kevés dolog van, amit sehogy sem lehet működésre bírni, de igazából az elv zavar.)

BOB 2009.01.28. 21:47:58

@V8: Nem nagyon akanék beszólni itten, de Konquerort használni még egyszerűbb oldalakon is önszopatásnak tűnik. A világon senki nem optimákol rá weboldalt.

ChPh 2009.01.28. 21:50:51

ahtadurva, 5 milliárd????

Gyáááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááá

plutó111 2009.01.28. 22:23:30

Mondom akkor lehet értelme ha 4-5000 ember munkáját legalább kiváltaná, vagyis nem kéne utána 4-5000 embernek az adónkból bért fizetni (persze nem fogja).

Igazából akkor látszana mennyire lehúzós az üzlet ha tudnánk a pontos specifikációt.

Androsz: kár-kár licenszelni de általában állam bácsi nem spórol az adófizetők pénzén

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2009.01.28. 22:29:31

@plutó111: "de általában állam bácsi nem spórol az adófizetők pénzén"

Sajnos pontosan erről van szó, már megint. Szokták ilyenkor mondogatni "megértő" emberek, hogy ez csak csepp a tengerben, kár is rajta bosszankodni, nem ettől megy csődbe az ország. Nem is, hanem attól a rohadt sok csepptől, amiről szüntelenül hallonk, olvasunk.

plutó111 2009.01.28. 22:34:48

Bosszankodni nem ezért kár, hanem azért mert ugyse tudunk ellene tenni semmit, ugyis megcsinálják ha akarják.
(ja és ez nem is olyan pici csepp)

egészen kis kukac 2009.01.29. 00:02:35

huhh... két királyság volt itt olvas6ó:

1) "minek a zegész, nem könnyebb elmenni a ...ba ?"

2) "3 programozó 1 hónap alatt lenyomja ezt..."

3) "5 milliáááárd ? Az sok !"
______________________________________________

1) hmmm... NEM KÖNNYEBB elmenni. Mert 1 napod elmegy rá, de legalább is szétesik. És toszod a környezetet, ha utazol...

2) ez nagyon jó... még sohasem hallottam, hogy (néhány tucat 22 emeletes házról beszélgetvén) valaki azt mondta volna: "ohh... három jó kőműves 1 hónap alatt fölhúzza azt...!". Hány "véglapja/végpontja" is van a mostani Ügyfélkapunak ? 22.000 ? Több ? Ez éppen 3 "programozónak" való. 1 hónapra :-)))

3) Hogy a kb. 16.000.000 € sok-e egy ekkora project-re ? Semmi sem sok. Függetlenül annak lenyúlási faktorától... ezt akár értelmesen is el lehet(ne) költeni. Nem fogják. Pótfelvetés: Tádzsikisztánban el sem is indulna egy ilyen projekt :-)

Mindenkinek Boldogságos Téveszmecserét :-)

egészen kis kukac 2009.01.29. 00:03:22

ach... most látom csak: Három Királyok voltak azok a kettők :-)

flamer 2009.01.29. 00:17:43

@is:
Felhívnám a figyelmet a decemberi határidőre. Ha ezt komolyan gondolják, akkor nem nagyon lesz idő ezekre, max. arra, hogy pár szervert kicseréljenek.

pg2 2009.01.29. 00:42:19

Mo.-on van cirka 4m aktív korú. Ha mindnek kiküld az apeh egy levélkét, bélyeg á 70 Ft, lehet számolni. Ha kicsit nagyobbat küld vagy válaszborítékot is, akkor ez 2x, 3x... Akkor mihez képest sok az 5 mrd?

viktor134 2009.01.29. 01:41:56

figyeljétek meg a végén lesz egy opensource szoftver rajta, 5 milliárból.

oké oké, a hardver alá mondjuk 200 misi, mert tényleg van load balance, meg failover, meg túlméretezés, meg miegymás.
a fejlesztés 800 misiből csillogó villogó, még cd-n ki is tudják küldeni mindenkinek, de hogy hova lesz a maradék 4 milliárd?

az meg egy nonszensz lesz így előre, hogy zárt lesz a kód, és nem lesz jogosult belefejleszteni más céggel az állam, tehát a módosítások később kb 10 milliárdot fognak felemészteni, de már nem eus pénzből. :)

egészen kis kukac 2009.01.29. 02:59:53

@viktor134:

1) kedves "kolléga" úr: opensource hogyan lehet az a 123.456 féle kérdőív, kitöltési útmutató, bizonylat, elektronikus irat-Himalaya ? Ami ugye a sóját (=savát, borsát ? :) adja az egésznek. Meg azok folyamatos karbantartása: minden trv-hozás után :-)

2) 200 mFt HW-re ? De kérem... 2-3 m€ talán, nem ? Igazán nem fikázom a számait, de nézzen meg pl. egy komolyabb hardware-t (Fujitsu PRIMEPOWER 2500 Server ? Ez maga elviszi az Ön által említett összeg 3-szorosát ! :) s hozzá néhány petaByte-ot, mint tárhelyet, épületet, klímát, biztonságot, huhh...

3) és hogy miként "lopódik" majd el a pénz nagyobb része mégis ? Ez bizony más topic lenne...
__________________________________________________

S még valami - ez már nem Kegyednek szól.

Alapszabály: "hülyével ne vitatkozz,- még összetévesztenek véle a többiek !"

Áldásos, Békés, Munkás Köznapokat Mindenkinek :-)

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.01.29. 03:15:10

@/ Gery Greyhound:

Még véletlenül sem szeretnék a vakbarát verzióval viccelődni, de mi értelme van? Az ABEV-ből is készül szövegfelolvasós változat?

Vakbarátnak inkább az információs részeknek kéne lenniük, arra esélyt sem látok, hogy mostanában adóbevallást küldjenek önállóan a vakok...

borpancsoló 2009.01.29. 08:30:06

Uhh, na az ügyfélkapu az a technikai fejlettség teljes megcsúfolása. Nevetséges, átláthatatlan, semilyen szolgáltatás nem működik rendesen, még egy szar keresőt se tudtak összedobni, csak odaraktak egy véletlenszerű találatgenerátort, aminek az indítógombját átírták keresre. Egy vicc, csakúgy, mint a legtöbb kormányzati portál.

Kedvencem az FVM honlapja, ahol az ősszel két hónapig az volt a legfrisebb hír, információ és eredmény, hogy Gráf József Agrárminiszter üdvözli a tökömtudjamit. És mindn keresésre, amikor pályázatokat kerestem, ezt hozta ki.

A másik az új magyarország fejlesztési terv. egy hónapig orrba szájba nyomták (tán novemberben) a TV-reklámot, támogatások kis és mikrovállalkozásoknak, amitakarsz. Mondom megnézem, hátha van olyan pályázat, amin érdemes lenne indulni. meg se találtam a honlapot. nagyjából emlékeztem, hogy a kezdőbetűk mozaikszava a cím, azt mindenféle formációba beírtam, mindegyikre pályázatíró, hiteltanácsadó cégek honlapja jött be. Google szinén. Másnapra kiderült, hogy nem .hu, hanem .eu a vége. Nem egy nagy dolog, csak nevetséges volt, hogy az összes .hu-s végződésre magáncégek csaptak rá. Biztos nem tudták előre...:)))))

lm5 2009.01.29. 08:30:27

Az ügyfélkapu 1 hihetetlenül logikátlanul, ügyfélgyűlölő módon lett megcsinálva. Pl. kapok értesítést, hogy a 'dokumentumtár'-amba új dokumentum érkezett. Belépek, és nincs olyan, menüpont, hogy dokumentumtár, és nincs értesítési doboz. Rákeresve csak régi sajtóközlemények jönnek fel.

Az 5 milliárdos prodzsekt is szerintem nagyrészt puszira lesz szétosztva, ahogy magyarországon minden, és ezekután semmilyen minőségi igényünk nem lehet. Ha EU-s pénz, az még nem jelenti, hogy nem vesztünk rajta. Más országok át tudták építeni az egész országot az úniós pénzekből.

Én egy nyugat európai teamben dolgozom, cca. 10 fővel, ami évente 200 mFt körüli fogyasztású. 5 db Dell szerveren megy az egész közösségi szájt, ami összesen cca. 10 mFt-ba van, pedig ezen az általam becsült ügyfélkapu forgalomnak 10-100-szorosa bonyolódik naponta. Komplexitását tekintve sem hiszen alulmaradna az ügyfélkapu igényének. Ha mindezt összeadjuk, akkor az 5 milliárdból legalább 20 évig tudnánk működni bevételek nélkül is.

Ez a különbség a piacgazdaság és a kleptokrácia között.

Mindenesetre ha ez a prodzsekt év végéig kész lesz, akkor gyanús, hogy nem lesz rendesen megcsinálva és letesztelve. Szerintem csak a régi rendszer foltozgatására lesz elég ez az idő.

khepius 2009.01.29. 08:52:47

5 milliárd....
Meg lesz ez magyarázva, ne féljetek!
ATV-ben meg a klubrád'jóban(!sic).
...
;) Lehet hogy az kerül ennyibe, hogy vettek 10 000 000 darab oracle(per user)/windows call licencet. ;-(
...
Kapásból ismerek öt olyan, csak fővárosi céget, akik tokkal vonóval(hardver-szoftver-oktatás-támogatás-simogatás) lejátszanák ezt (ugyfelkaput.nyekk) 800 000 millából; és még így is fülig érne a szájuk.
Meg az alkalmazottaiké is... :)

Tolvaj banda!

Szűcslaci 2009.01.29. 08:53:57

Ötmilliárdért két éven át megírok minden szoftvert, amit kértek tőlem. Bónuszként honlapokat is adok hozzá, kívánság szerint elkészítve. Meg kávét, kólát, cigit. Brassóit uborkasalátával. a róka hordhatná el a nemzetségüket ezeknek a rühös, tolvaj kommunista-fajzatoknak.

2009.01.29. 08:56:36

De szeretnék egyszer egy ilyen rendszer eladni!

Isten, add kérlek, hogy egyszer az államnak dolgozhassak. Én azt sem bánom, ha utána 2 hétig címlap-sztori vagyok, mint a nép ellensége, aki ellopott x100 milliót egy szaros honlapért. Ámen

5 milliárdért olyan szerverparkot meg rendszert lehet létrehozni, hogy csak úgy puffan.

Csak a miheztartás végett: a napokban kértem árajánlatot 2 szerverre, melyek arra hivatottak hogy párhuzamosan (ha van 10 felhasználó a rendszerben, akkor 5-t az egyik, 5-t a másik, a túlterhelés elkerülése végett), egyidejűleg szolgáljanak ki max 20.000 felhasználót, egy igen gépigényes programmal.
A program nem a felhasználó gépén fut, hanem a szerveren, a felhasználók csak csatlakoznak.
Ennek kapcsán kaptam több ajánlatot, az egyikben a ma forgalomban kapható legkeményebb szerver, ami nem egyedileg legyártott cucc, potom 5.000.000 forintba kerül, plusz 2-3 kisebb, pár százezer forintos gép, mely csak kisegít. A szerver kapacitása majdnem korlátlan (leírás szerint max 1.000.000 felhasználót tud kiszolgálni egyszerre), és nem fellépek és megnézem a TAJ számomat feelingű adatbáziskezelésre használják, hanem mondjuk arra hogy egy gyártelep tervrajzát egyszerre sokezer mérnők rajzolja, és mindegyik ugyanazt a képet látja élőben.

1.000.000 felhasználó egyidőben. Mindez max 6millióért. Magyarország összlakosságának a 10%-a egyszerre nézhetné meg a TAJ-számét. 4,994millió forintba kerülne egy ilyen rendszer, ha már megvan a szever? :D
Jó drágán csináltatják nem mondom, vki csúnyán megszedi belőle magát.

Szűcslaci 2009.01.29. 08:57:12

Ja, ügyfélkapu, meg elektronikus bevallás:
Könyvelőm szokás szerint letölti az elektronikus űrlapokat, kitölti őket - vagy mi a rák. Jön a visszaigazolás az APECH-től: 3 rendben, a negyedikhez hibaüzenet: "Ezt a bevallást nem lehet elektronikusan küldeni" Menjetek az anyátokba. akkor mi a faxnak van ott az űrlapja, görények?

khepius 2009.01.29. 08:57:42

"is" féléknek.

Nem vagyok hüj'e...
ha benne lennék a haveri körben, én is, meg sokan mások is, megtudnánk "csinálni" 5 milliárdból ezt a projektet. SŐT án 8 milliárdból IS megtudnám csinálni.

...szammeg!
Na jó 15 milliárd de ez az utolsó ajánlatom.

Szűcslaci 2009.01.29. 09:02:51

@Hivatásos beszólóművész:
jah, de egy négyzetméter aszfalt is nálunk a legdrágább - máshol ennyiért csiszolt, polírozott gránitburkolatot raknak. Nálunk még az áram is drágább, mint máshol, hiába vagyunk szegény ország, mégsem akarnak a politikusaink lakkfekete suzukival járni, nézd meg, milyen szépen ki szoktak gömbölyödni pályafutásuk során - akár egy döbrögi - kivételek pesrsze vannak, mert ez a futóbolond gyurcvsányi az piszkafa - de mindenhol mindent lopnak, rabolnak, gátlástalanok. Megmondta Ronald Reagan, hogy " Moszkvában fészkel az Ősgonosz" - ez így is van, ezek meg ezer szállal köthetők oda. Ezt a dinasztikus pereputtyot még az ükunokáink is nyöghetik, ha csak valami rejtélyes betegség meg nem szabadítja a világot ettől a söpredéktől.

dr poljakov 2009.01.29. 09:07:15

Beszámolóművész: 1 szerver nem szerver. És ez igaz az Ügyfélkapu minden osztályú szerverére. Azaz 1 webszerver nem webszerver, 1 alkalmazásszerver nem alkalmazásszerver, egy adatbázisszerver nem adatbázisszerver. Előttük nyilván tűzfalak vannak, és a szerverek közt is el kell osztani a terhelést, azaz vannak load balanszerek is, amelyikre szintén igaz az előbbi tétel. Ja, és a szerverek nem tárolhatnak adatokat, azokat sztoridzs tárolja, és egy sztoridzs nem sztoridzs, bár talén itt van meg önmagában legerősebben a redundancia az üzem közben cserélhető diszkek miatt.

Még tovább megyek. Ezek csak vasak, de kell hozzájuk sok szünetmentes táp, áramgenerátorok, ja, és plána kell valami redundáns internetvonal, meg jó sok rack-szekrény, amibe ezeket beleteszed, meg szoba, amibe mindezt beleteszed, meg ember, akik ezeket 7/24 órában őrzi és üzemelteti.

Szóval el lehet költeni ide sok pénzt, mert ugye a bővítés arról is szólhat, hogy a meglévő infrastruktúrát kicsit foltozzák, plusz egy katasztrófatűrő jelzővel ellássák, ergo 25 km-re odébb kell felépíteni azt a központot, amiben az egész rendszer párja üzemel, lebombázásilag megvédve az egészet.

Ha lesz kedvem, egyszer rajzololk egy ilyet. Annyi igazságot azért én is érzek, hogy ez az egész nem kellene még így se, hogy 5 Mrd-ba kerüljön. De 1 Mrd összejöhet simán.

lm5: Az ÜK bonyolultságáról... Azért ez egészen komplex rendszer, csak nem látod át a mélységét. Nem csak az APEH lóg rajta, hanem az OEP is, meg szerintem a VÁM is, meg ki tudja még, kik csatlakoztak hozzájuk. A BM tuttira rajta van, hiszen csak ők rendelkeznek hivatalosan személyes adatokkal, lehetetlen, hogy nem rajtuk keresztül megy az ÜK azonosítás. Ezt te nem fejleszted ki a csapatoddal egy év alatt, erre fogadok nagy pénzzel.

dr poljakov 2009.01.29. 09:07:54

Bocs: beszólóművész.

2009.01.29. 09:20:11

@dr poljakov: Akkor vegyenek 10 ilyen szervert.
Rakják be 10 különböző szerverparkba egymástól távol. Győr, Debrecen, Bp. 4 db, Pécs, Paks, Zalaegerszeg, Szeged.
És segítek, nem kell ugyanezeken a szevrereken tárolni az adatokat. Csak tárolja 2-3, a többi csak szedje onnan az adatot. Egy több százmilliós adatbázis tárolására bármelyikünk gépe alkalmas. A fő 2-3 gépet védje be a BM.

És tudod mit nyissanak nekik egy termet, építsenek bunkereket köré, akkor sem 5 milliárd.

És már így is ott tartunk, hogy csak egy atomháború utáni, meteorbecsapódást követő, globális szökőár által okozott globális áramszünet nyírhatja ki, amikor már az emberek 99% nem él.

De mondanám én nem azt mondtam, hogy képes lennék egy ekkora igény kiszolgálni. Egy szóval sem mondtam, hogy ide nekem a szerződés jövő hétre megvan. Viszont elkezdhetném sorolni csak az ismerős Bp-i cégeket, akik röhögve rendelkeznek akkora kapacitással, hogy simán megcsinálják max 1 milliárdból.

2009.01.29. 09:21:14

@dr poljakov: nem a meló volumenét becsültem le. Az árát sokallom.
A méretével tisztában vagyok.

De mondjuk ki, nem 5 milliárdba kerül, ha a tényleges értéket nézzük.

dr poljakov 2009.01.29. 09:25:39

Én se mondtam, hogy 5 Mrd kell hozzá. Kiegészítésként még annyit, hogy a felsorolt cuccok csak az éles rendszer vasai. Mint minden normál nagyvállalati rendszerhez, ide is biztosan építenek tesztrendszert, mert az új verziókat mégsem lehet élesben lepróbálni. Namármost, ha az éles és a teszt rendszerek közt nagy a különbség, akkor nem ér semmit az egész, nem lehet az alkalmazások viselkedését letesztelni. OK, ide mondjuk nem kell 2 teljesen azonos szerverparkot felépíteni, a tesztelő rendszerhez nem kell hibatűrő kialakítást csinálni, megjeyzem, a hibatűrést is le kell tudni tesztelni.

A témáról egyébként volt már szó Kocka blogjában: kocka.blog.hu/2009/01/21/ugyfelkapu_bak

2009.01.29. 09:40:28

@dr poljakov: tesztrendszer????
Minek?
A programozó srác kb 5 perc alatt összedob egy programot, ami ha kell a tűréshatárig terheli a szervert. Szerinted az olyan gépeket, amik ilyen mennyiségű felhasználó kielégítésére képesek, azokat úgy tesztelik, hogy fognak 2millió gépet és egyszerre felzavarják a netre?

2 módszer van ezekre:
1. egy program, mely 2milliószor csatlakozik egyszerre, de egy gépről teszi, viszont virtuálisan legenerálja a 2millió felhasználót.

2. ez a használatosabb, felhívnak téged, mint embert akinek van netje h te figyu má lenne egy ilyen dolog. Annyi lenne a dolgod, hogy letöltessz egy programot, telepíted, és 2009.10.11.-én 02:00-kor legyen bekapcsolva a géped, utána törölheted jó, kapsz érte egy sört? Köszi!
Ezzel a dologgal felhívnak 10000 embert. És a programok gépenként csatlakoznak annyi szállal, amennyit ki akarnak próbálni.
Ez kb a legális fantomhálózat-építés. A mai szerverblokkoló vírusok is azt használják ki, hogy egy gép több 10ezer szállal képes csatlakozni, és az egy szimpla gép, semmi extra.

dr poljakov 2009.01.29. 10:08:02

@Hivatásos beszólóművész: Nem automatikus tesztrendszerre gondolok, bár a bankban, ahol terheléses teszteket csinálunk, ilyen is van. Az alkalmazást magát tesztrendszerre tesszük ki legelőször, és ha ott is azt csinálja, ami elvárt, akkor tesszük ki élesbe. Pontosabban az üzemeltetőknek kell kitenni, policy miatt. Bárki nem kavarhat bele ugyanis az éles környezetbe.

V8 2009.01.29. 10:11:32

@Hivatásos beszólóművész: a tesztrendszer nem kizárólag a terhelés teszteléséről szól. Külön tudományág, hogy miként kell egy rendes rendszert tesztelni, és ilyen esetekben nem elég, ha végigkattintgatja valaki az összes menüpontot az asztali gépén. Lényegében az egész éles rendszer pontos hw/sw másolata szükséges, hogy a komponensek együttes viselkedését lehessen vizsgálni, miközben egy rakétatámadás hatásainak elhárítása közbeni meteorbecsapódásra adott reakciókat vizsgáljuk.

Ha egy rendszerben egy teljes ország lakosságának személyes adatait kezeljük, akkor ott nem lehet hibázni. Persze szinte biztosra veszem, hogy drágán és rosszul fogják megcsinálni :( (normálisabb helyeken az ilyen állami dolgokat legalább drágán és jól csinálják...)

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.01.29. 15:38:21

@dr poljakov:

"kell valami redundáns internetvonal"

vegyenek a t-csoporttól. redundanciában ők elég jók :-)
süti beállítások módosítása