Azt már tudjuk ki fog kormányt alakítani. Nagy kérdés azonban, hogy az uniós források (fejlesztéspolitika) területén milyen intézményrendszerre számíthatunk.
A cél természetesen az lenne, hogy ne a képen szereplő, hanem egy egységes szabályrendszer mellett működő, átlátható, gyors és hatékony szolgáltató intézményrendszer legyen, amely képes a pályázatok rövid időn belül történő egységes követelmények szerinti elbírálására és a kifizetések teljesítésére.
Milyen intézményrendszer jellemezte e területet az elmúlt időszakban?
Bonyolult. Bővebben: nagyon. Egy egyszerű kép a 2004-2006 közötti időszakból.
Véleményem szerint az átláthatóság elvének érvényesülését nem segítette a magyar fejlesztéspolitikai intézményrendszer esetében a gyakorinak nevezhető névváltoztatás sem. Nem tartottam indokoltnak a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) nevének Nemzeti Fejlesztési Ügynökségre (NFÜ) és a korábbi Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) címének Új Magyarországi Fejlesztési Tervre (ÚMFT) történt megváltoztatását.
Különösen nem bizonyultak hasznosnak ezen névváltoztatások abban az esetben, ha a magyar közigazgatási szférában, illetve a fejlesztéspolitika területén tovább élnek e nevek, de már más tartalommal. NFH ma már a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, az NFT pedig a Nemzeti Fejlesztési Tanácsot jelenti, amely a kormány - fejlesztéspolitika felügyelete, értékelése érdekében létrejött - tanácsadó testülete.
Indokolatlannak tűnt továbbá ez utóbbi testület (NFT) és a - később egyébként megszüntetett - Fejlesztési Irányító Testület (FIT) felállítása is. E két intézmény létrehozását ugyanis kötelező jelleggel nem írta elő közösségi rendelet, továbbá nem világos a feladat és hatáskörük pontos gyakorlása, esetleges párhuzamossága.
Az egyébként sem egyszerűen átlátható intézményrendszert a fentiek szükségtelenül bonyolították.